Voeding en gezonde ogen

Gezonde ogen begint met er goed voor te zorgen. Voeding speelt hierin een zeer belangrijke rol. Als het gezichtsvermogen achteruit gaat, wijden mensen dit vaak aan de veroudering of oogvermoeidheid. Vaak vermindert een gezonde levensstijl het risico op oogproblemen aanzienlijk. Door gezond te eten blijven je ogen veel langer vitaal en gezond. Een gezonde voeding is niet zoveel anders dan normaal gezond eten. Voeding die goed voor de ogen is,, is opgebouwd uit fruit, groente, visoliën en magere eiwitten. Vooral het eten uit de “schijf van vijf” gedurende de dag is belangrijk.

Onderzoeken en feiten

Uit onderzoek blijkt (Erasmus MC) dat 50% van de leeftijdsgebonden macula degeneratie (AMD) valt te voorkomen door een gezonde leefstijl en juiste voeding.

Enkele feiten:
–     95% van diabetes 2 valt te voorkomen en nog sterker ‘te genezen’ door de juiste leefstijl en juiste voeding.
–     80% van hart en vaatziekten valt te voorkomen door juiste leefstijl en juiste voeding.

Macula degeneratie en gezonde voeding

Afbeelding schijf van 5

Een veel voorkomende oogaandoening is Macula Degeneratie. 30% van de 75+-ers heeft er in meer of mindere mate last van. Simpelweg gezegd slijten de netvliescellen waardoor het zicht door de jaren heen minder wordt. Zonder behandeling kan het zicht zodanig slecht worden dat men sreekt van functionele blindheid.

Wat kan de kans verkleinen:

  • Antioxidanten tegen de vrije radicalen
  • Macula pigment als bescherming tegen overdadig licht en vooral UV-straling, waardoor er minder vrije radicalen (de afvalstoffen) vrijkomen.
  • Hart- en vaatproblemen voorkomen, als de doorbloeding beter is wordt zuurstof beter aangevoerd en afvalstoffen beter afgevoerd.

Antioxidanten zijn stofjes die je éénmalig bij de geboorte meekrijgt als bescherming en gedurende het leven doormiddel van voeding op ‘peil’ moet houden.

Uit onderzoek blijkt dat vooral Luteïne, Zeaxanthine maar ook vitamine C, vitamine E en betacaroteen, vooral bij de macula de meeste invloed hebben. Deze stoffen komen met name voor in groente en fruit. Ook zink en omega 3 hebben een grote rol om het netvlies te beschermen tegen deze vrije radicalen.

Gezonde voeding en Glaucoom

afbeelding gezonde voeding

Bij glaucoom is er sprake van een te hoge oogdruk en/of een verslechterde doorbloeding rondom de oogzenuw. Hierdoor vindt er een versneld afsterven van zenuwvezels plaats in de ogen. Het perifere gezichtsveld (het zij-zicht) wordt steeds kleiner, en is niet meer te herstellen.

Gelukkig is er door gezond voedsel effect te bereiken en gaat het proces van glaucoom vaak langzaam. 

Waarbij het bij de andere ‘bekende’ oogafwijkingen wetenschappelijk bewezen en geaccepteerd is, is het bij glaucoom pas recenter bekend dat vitamines een positieve invloed hebben op deze oogziekte. Uit promotieonderzoek op de Erasmus Universiteit blijkt dat mensen die veel vitamines A en B1 binnen krijgen een lager risico lopen.

Voeding en droge ogen

Uit onderzoek is gebleken dat traanvochtproblematiek minder voorkomt bij mensen die een hoog omega-3 inname hebben. Belangrijke bronnen voor omega-3 zijn koud water vissen (zalm, makreel, haring etc) en lijnzaad(olie). Omega-6 heeft ook een gunstig effect. Omega-6 zit onder andere in sojaolie, koolzaadolie, zonnebloem olie en noten.

Goed voor ogen recepten, een gezond begin

Sommige groenten en andere producten hebben bepaalde antioxidanten, vitamines en mineralen die Goed voor Ogen zijn. Deze werken als bouwsteen of beschermer van het weefsel in en rond de ogen.

Wil je lekkere recepten maken die Goed voor Ogen zijn? Via deze link kan je verschillende gerechten vinden. Deze gerechten helpen jouw ogen gezond te houden. Ze bevatten door bewuste productkeuzes de juiste vitamines, antioxidanten en mineralen. En zorgen daardoor dat bepaalde oogziektes, zoals staar en macula degeneratie, voorkomen of vertraagd kunnen worden. Zodat je zo lang mogelijk een optimaal zicht heeft.

Bron: Oogzorgcentrum Zwolle

Zie Scherper. Bereik meer

50% korting op uw 2e paar varilux brillenglazen**

Uw ogen zijn de hele dag hard aan het werk. Terwijl u wisselt van activiteit, outfit en gereedschap, moeten uw ogen het vaak doen met één en dezelfde bril. Wij hebben voor elke situatie de juiste brillenglazen. Met Varilux multifocale brillenglazen heeft u op elke afstand ongeëvenaard scherp zicht zowel dichtbij als veraf en met vloeiende overgangen daar tussenin. Zo haalt u het beste uit uw ogen en uzelf. Wat uw passie ook is.

ZIE SCHERPER. BEREIK MEER.
www.varilux.nl